Jdi na obsah Jdi na menu

Páteř a její bolesti

Schválně, co si pamatujete z hodin přírodovědy a biologie ze školy o Vaší páteři? Asi všichni víme, že je dvakrát esovitě zakřivená ( a díky tomu pružná) – máme tedy krční lordózu, hrudní kyfózu, bederní lordózu a na závěr ještě jedna kyfóza. Páteř se skládá z obratlů – 7 krčních, 12 hrudních, 5 bederních, kost křížová (tvoří ji 5 srostlých obratlů), kostrč(tvoří ji 4-5 srostlých obratlů). Mezi dvěma obratli se nachází meziobratlová ploténka, což je takový pružný polštář.

 

Bohužel tvar naší páteře není neměnný, a proto může docházet k různých odchylkám od „ideálního“, přirozeného zakřivení páteře. Vlivy, které to způsobují jsou mnohé a velmi různorodé. Některé z nich nemůžeme ovlivnit, protože některé vady páteře mohou být vrozené. Nicméně je řada faktorů, které naopak ovlivnit můžeme. Mezi mě patří např. špatné pohybové návyky, sedavé zaměstnání nebo naopak dlouhé stání, či jednostranné zatížení (např. pokud se věnujete pouze jednomu sportu).

 

Tyto všechny faktory mají za výsledek, že se může změnit tvar křivky naší páteře (dochází ke zvětšení bederní lordózy, či hrudní kyfózy atd.). Ano, na pohled si toho skoro nevšimnete, takže by to mohlo být vlastně jedno. Ale není, protože při narušení křivky páteře dochází např. k následujícímu: v určité části páteře se několik obratlů stane nepohyblivými, ztuhnou. Pak tedy naopak část páteře, která je stále pohyblivá, se stává ještě pohyblivější, aby vynahradila to, že jiná část je ztuhlá. Vzniká tak přetížení v některých částech zad, které o sobě může dávat vědět bolestmi.

 

Další zdroj bolestí může způsobit mnohým lidem známý výhřez ploténky. Jeho vznik je velmi snadný. Dochází k tomu tak, že dva sousedící obratle na sebe začnou tlačit a zamezují tak přívodu tekutiny k meziobratlové ploténce, která se jí vyživuje. Když není vyživená, ztrácí pružnost a nemůže pak tedy dobře fungovat. Pokud třeba sedíte dlouho shrbení, dostanou se příliš blízko k sobě dva obratle a na meziobratlovou ploténku tak vzniká obrovský tlak. Pak stačí jeden náhlý pohyb, kdy se rychle otočíte nebo předkloníte a ploténka vystřelí do strany, nebo dozadu a dostane se mimo obratle, které v tu chvíli nejsou chráněné a naráží do sebe. K výhřezu plotének dochází zejména v bederní části páteře.

 

Co s tím? Při cvičení Pilates Institute se snažíme rozpohybovat ztuhlé segmenty páteře a natáhnout a posílit svaly podél páteře. Pokud svaly uložené podél páteře – tzv. vzpřimovače páteře správně fungují, drží páteř vzpřímenou v jejím přirozeném zakřivení. Díky tomu mají obratle i ploténky dost místa a přespříliš na sebe netlačí. Díky rozpohybování ztuhlých segmentů se omezí přetěžování nadměrně pohyblivých částí páteře a bolesti zad mizí.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Vít Šindelář - Žádost o kontakt ohledně vyhřezlé ploténky (Monika Mašínová)

4. 12. 2018 9:28

Dobrý den,

jsem manželem Moniky Šindelářové, vy ji budete znát jako Moniku Mašínovou. Prý s Vámi hovořila o mých problémech a mám Vás kontaktovat, prosím napište mi nebo zavolejte, můžeme se potkat a budu rád pokud mi poradíte.

velice děkuji

Vít Šindelář
sindelarvit@gmail.com
604 279 682

Latonyareuby - XEvil 4.0 can solve 99% types of captcha

27. 3. 2018 13:41

Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!

Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.

Veronika - Jsem rozhodně pro pilates

12. 9. 2013 18:30

Musím souhlasit s paní Alenou. Není pravidlem, že Vám lékař, fyzioterapeut nebo jakýkoliv jiný rehabilitačně školený odborník pomůže. Já například bolesti zad mám od útlého dětství a ačkoliv jsem chodila k nejpřednějším odborníkům, stav se mi nezlepšil. Navíc jsem později prodělala úraz páteře a od té doby mohu říct, že nedělám nic jiného, než běhám po "odbornících" a rehabilituji - bez sebemenšího výsledku.
Běh je fajn - ale opět se u něj musím odvolat na paní Alenu - pokud právě kvůli zdravotním potížím si člověk běh nemůže dovolit, tak je to pro něj rada "nad zlato".
Co se týká tygra a vlka, tak se pohybují po čtyřech končetinách - čili mají úplně jinak zatíženou páteř než my jako lidé v poloze vzpřímené.

Já s pilates začínám, takže nemohu zatím vidět žádné výsledky, ale je to snad jediné cvičení, které jsem za poslední roky vyzkoušela a nezhoršilo mi bolesti (na rozdíl třeba od rehabilitačního cvičení nebo jógy, na kterou jsem hodně sázela). Takže v něm rozhodně budu pokračovat a když mi nepomůže s mým konkrétním problémem, tak tím alespoň posílím svaly a předejdu třeba problémům dalším...:-)

Alena - Re: Jsem rozhodně pro pilates

12. 9. 2013 22:23

Veroniko, dekuji za komentar! Moc drzim palce, at Vam pilates opravdu pomuze!

Běžec - To jsou jen marketingové kecy k propakaci PILATES

16. 3. 2011 9:19

To jsou jen marketingové kecy k propakaci PILATES. Žádná odbornější rada, jen amaterské nic neříkající kecy. Místo toho navrhuji, při bolesti zad , navštívit odborné rehabilitační pracoviště nebo doktora, nechat si předepsat rehabilitace a nebo si je zaplatit a odborně převedené a vysvětlené cviky pak klidně provádět v soukromí. Ve skutečnosti je jen velmi málo opravdu dobrých cvičitelů a trenérů, kteří Vás posoudí individualně. A pamatujte běh je nejpřirozenější pohyb... Už jste viděli tygra nebo vlka, že by cvičil PILATES???

Alena - Re: To jsou jen marketingové kecy k propakaci PILATES

16. 3. 2011 9:27

Odbornější radu Vám na dálku jen těžko mohu poskytnout. Neexistuje univerzální cvik, který by vyřešil problémy všech se vším! Proto zde mohu napsat jen obecné informace, které třeba někoho mohou povzbudit k cvičení.
Bohužel ne každý doktor opravdu pomůže, na vlastní kůži to mám vyzkoušeno a ani rehabilitace nejsou zárukou úspěchu! Záleží na vzdělání a přístupu jakéhokoliv personálu ať už ve zdravotnictví nebo ve fitness.
Bohužel když někoho z běhání bolí záda, kolena, kotníky či kyčle těžko s Vámi bude souhlasit, že běh je nejlepší pohyb.
A už jste někdy viděli tygra nebo kočku, která by se neprotahovala???
P.S. Slovo propagace se píše k G!